Si Petite dan Tan Skin Headline Animator

Friday, September 3, 2010

Baiti & Hilmi Wedding - Part 2

Sila la hangin ngan aku yang malas nak update blog ni. Haruskah menyalahkan winter...eh tapi dah habis winter...ni yg aku mcm semangat nak update.

Bersanding (Johor) - 08.05.2010





Bersanding (KL) - 16.05.2010






Hah..hambik ko. 2 minggu aku tak update blog kan. Ni apa ni baru nak update pasal wedding padahal perut dah nampak "kebesaran nya". Nak tunjuk perut??? hahahah tak yah la..malu la kalau amik gambar tunjuk perut nih.... ;p

ok la....slide atas tu gambar bersanding 2 side : satu kat Batu Pahat (side pompuan) and KL (side lelaki). Kira aku dapatlah merasa sanding in different condition. Satu dewan, satu umah. Sebenarnya tak banyak beza sgt sanding umah ke dewan.

Yang korang kene tau basic similarity acara bersanding / reception ni :

1. Tentative / Aturcara Majlis (siapa yg ada wedding planner, korang tak yah pening kepala semua diaorg yg buat. Korang dok jer atas pelamin. Dan siapa kata kat rumah takda aturcara? nanti aku tunjuk)

2. Pelamin, Baju-bajan (ahhaha bole?) baju korang la..door gift segala tu I'm sure korang dah tau nak uruskan.

3. Make Up Artist yang ni korang kena confirm betul2 ngn MUA kol berapa majlis korang tuh. Bg exact time. kalu korang rasa MUA tu agak ada history datang lambat, korang ckp jer acara bersanding 1/2 jam lagi awal dari majlis. pedulik la kan...korang dah bayar diaorg.

4. Emcee / Pengacara Majlis kalau dewan tu haruslah ada. Text emcee selalu emcee akan buat. Jangan korang dapat emcee, emcee tu suh pengantin buat text utk diaorg. Korang ketuk jer kepala emcee tu. Jangan takut...ada jer perkara mcm ni berlaku k. Haaa...bersanding kampung pon at least kene ada emcee. Untuk apa? Penting ke tak? nanti aku citer.

5. Peyambut Tetamu yang ni tak kira dewan or rumah memang kena ada. Sebab bukan parents kita jer orang kenal. Parents korang akan berkeliaran jumpa sedar mara, rakan-rakan jadi kalau bole pilihlah sedara terdekat korang jadi penyambut tetamu. Orang datan majlis kita haruslah dialu-alukan ye tak? Takda la tetamu tu nak masuk rasa "segan-segan anak" jer..

And now aku coret-coret la majlis aku sket. Moga jadi panduan dan pedoman korang sebab tak semua majlis perfect. even korang nak perfect pon akan ada glinch sana sini.

Bersanding Rumah

- Bab waktu bersanding ni memang penting. Waktu yang familiar kalau korang tengok dalam kad biasa nya 1.00, 1.30, 2.00 kira sampai kol 3  pon ada. Korang penah tengok orang bersanding kol 12.30 punctual? Haa...aku la tuh. Ayah aku been known as punctual person. Since aku gatal letak bersanding kol 12.30 (konon paling lambat pon kol 1.30 la..sb make up / bersiap). Sekali kol 12.15 mcm tu ayah aku dah bising suh bersanding. Tak ke kelam kabut ko orang lelaki dah berjln dr rumah bersanggar ko ngan tak pkai baju lg? Sib baik MUA aku punctual and time tu dh siap make up. So dapatlah aku bersanding as pengantin paling punctual : 12.30. Naahh...sapa nak lawan?

- Haaa...ni la time penting nya emcee walaupon ko bersanding kampung kan. Untuk notify yang pegantin lelaki dah sampai. Bukan setakat bunyi kompang jer. Kalau emcee tu announce pkai mic, bkn korang jer bole dgr...ngn makcik2 yg tgh rewang (Johor term for masak-memasak) pon bole lari kejap tgk pengantin.

-Emcee kedua yg kena ada..which bg aku sgt perlu ialah emcee untuk merenjis. Takda la pengantin tertunggu2 kan atas pelamin tu mencangak sapa la nak merenjis. Usually, mulakan ngn turun Nenek/Datuk then baru 2 side parents. Haaa kalau kwn2 tu sabo2 la tunggu yer....bagi yg senior citizen dlu.

-Time jadi pengantin ni anggap la korang artis glamer walaupon tak pernah merasa kan.  Sb bnyk gila camera tuju kat korang smpi korang tak tau nak pose yg mana satu. So senyum jer la. dapat mcm laki aku yg lama2 seyum pon dh mcm x nak seyum alamat hambar la gmbr korang...*habislah kena piat telinga nih*

-Serius, certain lelaki tak reti nak posing or senyum sb malu2 *mcm laki ai la* Since then, korang warning la awal2 kat bakal laki korang paksa dia senyum semanis mungkin. Gambar tu jugak la yg bakal korang gantung kat diding umah korang nanti.

-Kawin kat kg or bandar sama jer....even sedara yg korang x pnah knal pon tetiba datang. I mean yg mak ayah tak intro la. jadi sila la buat peramah time wedding....jumpa segala sedara sambil ckp "terima kasih datang" selagi bole. Sbb kalau pengantin sombong, nanti mak ayah korang jugak yg dapat nama btol tak?

Bersanding Dewan


-Actually tak banyak beza between sanding dewan ke sanding rumah. Ada orang rasa, sanding dewan ni gah, meriah. Al-Maklumlah kalau yg menjemput VVIP segala...eh tp kawin kampung pon korang je jemput VVIP. Korang pnah tgk Agong g Majlis orang kampung?

-Yang penting tentative majlis korang tu. Sekali lagi diingat TETATIVE/ATUCARA MAJLIS.

-Lagi satu, different between dewan ngan rumah ialah dewan ada protokol sikit. And korang kene REHEARSAL. Yes, bila nak masuk, bila nak duduk etc. Siapa yg upah wedding planner, diaorg akan siapkan segala tentative n aturcara. If not, korang plan sendiri je. Sebab dewan ni mmg kene ada Emcee. If not majlis korang nampak berterabur. pastu bole la ckp.."tak dewan la mcm ni"!!

-Dewan plak korang kne behave perangai masing2. Ye la..kalau kat umah tu, nak bergambo gila-gila ngan member, nak terbaring sakan kat pelamin pon takpe..tapi kat dewan tidak la yer. Korang jadi tupuan ramai.....jaga sket perangai tu. Awak tu pengantin..hhehe

-Tips untuk menghilangkan debaran bersanding dlm dewan. Ye la...dewan u kan besar. So for me, mata korang tu should tumpu kat tengah jer dewan jer. Tempat karpet merah korang lalu. So kalau perasan ada member yg lambai2 dr tepi tu senyum jer..takyah la korang lambai blk. Kena ingat yg ramai mata tumpu kat korang. Sebab  apa aku cakap tgk tengah dewan? Sebab korang kan bersanding atas pentas, so apa2 org akan dtg pon mesti dr tgh dewan kalau nak jmp korang. So korang leh acknowledge siapa yg datang.

-One of tetative dewan ialah makan beradab. Nama pon makan beradab, jadi sila la beradab. At one point sila la abaikan makanan yg sedap2 tu sb time mkn beradab la member2 nak jumpa n amik gmbr kan. As pengantin, korang kne la layan tetamu yg ada. Mcm aku haritu....mkn pon tak sempat sgt, layan member then alih2 dah kne potong kek....haaa....melepass...

-Dewan has a limitted no of time. Sb kita kan sewa dewan, so plan time sebaiknya. Sebab tu gunanya tentative. Mayb after kita, ada plak pengantin lain yg bakal guna....jangan time korang bersuka ria tu, orang dah kemas meja n tukar ngn sarung lain for next wedding.


So sanding dewan ke rumah takda la banyak beza. Aku cukup syukur parents n PIL aku sgt memahai and tolong aku during wedding. Siapa kata sanding kg tak meriah. Ayah aku tu mmg perancang majlis terhebat dengan plan emcee, VIP, penari zapin n org main gamelan which apa yg aku nak. SEDERHANA TETAPI MERIAH. Ni baru la nama "sederhana tetapi meriah" bukan "sederhana tetapi meriah a-la Siti Nurhaliza k" opppsssss

And thanks ti PIL aku n kawan-kawan diaorg yg sudi plan majlis kami which kami tak perlu bayar wedding planner pro untuk plan all the things! Sume auntie-auntie kwn MIL aku yg buat n diaorg mmg sporting n roxxx!!

LAST TIPS yg aku nak nasihat, during wedding ni preparation dari segi mental n fizikal sgt perlu. Dalam diet2 tu pon, mkn la makanan yg berkhasiat. I told u, esp bab photography. Dengan pre-wedding, post-wedding, outdoor...kalau yg studio tu. Sure korang akan penat bkn jer bdn, otak pon nk posing segala kan......so kena fit.

Bagi yg majlis gap 1 week from side pompuan tu side lelaki, if nak fit baju korang, jangan la mkn ikut nafsu dlm masa 1 week nak tgu majlis bertandang tu...jgn jadi mcm aku, mkn tak hengat last2 baju nampak line kat perut. hahahahah Tak pon pkai la segala girdle of shaping body suit tak kira la PB ke Spanx ke.........supaya nampak baju korang tu terletak jer.

Tu ke kot yg aku bole cakap sebab ni tak da la entry wedding.

Bagi kawan-kawan yg datang or tolong haritu, terima kasih bnyk sb sudi dtg majlis aku. Sorry sgt bg yg tak sempat jumpa or sempat bergambar.

Bagi siapa nak kawin this year or next year, moga selamat la yer..tips aku bg ni atas pengalaman aku. Lain orang, lain caranya...ye tak?






No comments: